motto: Žij okamžikem, protože ta chvíle kterou prožíváš, se už nikdy nedá zopakovat...

úterý 2. července 2019

Letním dnem zpátky v čase ...

Jak jinak zahájit prázdninový čas, než pořádným výšlapem.
Tak jsem v den vysvědčení vyšla slunci vstříc
a s prvním možným vlakem jsem jela opět směr Jihlava,
mým cílem bylo místo kousek dál, údolí říčky Brtnice.
Když jsem vystoupila ráno na nádražíčku v Dolním Smrčné,
jako lusknutím prstu jsem se vrátila zpátky v čase.


Procházela jsem vesničkami,
kde jako by se zastavil čas a navíc v tuhle hodinu jsem nepotkala ani živou duši.
Při pohledu na první kostelík v dálce jsem si vzpomněla na Chalupáře,
na návsi u rybníka jsem viděla obraz koupající se Doubravky s nákupem,
z kultovního filmu Léto s kovbojem...


Až v Brtnici, se začali courat i nějací lidé
a míjely mě děti s obaly s vysvědčením...


Mají tu krásné uličky a taky zámek,
ale moje cesta vedla jinam,
tam, kde budu pořád jen sama se sluncem nad hlavou...


První zastávku jsem měla naplánovanou už dopředu,
chtěla jsem zažít pocit plavat v úplně opuštěném rybníce.
Musela jsem si počkat spoustu let,
ale podařilo se až tady ...



Krásné místo, 
pálící slunce, kvákání žab, kukačka z lesa a já...


Kdybych neměla před sebou ještě dvě třetiny cesty,
asi bych se tady utábořila,
bohužel cílů bylo ještě dost,
takže nezbývalo než se vydat zase cestou necestou.
Přes louky, co byly dokonalou botanickou zahradou,
smrkovým lesem, kde moje srdce a oči zase plakaly nad tím suchem a zkázou...


Ale vždycky, když jsem zoufala nad tím,
 jak mizí všechny jehličnaté lesy i tady, objevilo se pohlazení.
Třeba jako tady, když jsem procházela kolem takovéto jedlové krásy...


Celou cestu jsem měla po levé straně šumící Brtnici,
kde jsem občas zašla až k ní,
aby mi její voda pomohla přečkat horký den.



Taky jsem zamávala dokonce i trpaslíkům...


Škoda jen, že po pravé straně jsem procházela kolem smrkové apokalypsy,
nekonečných planin,
kde už nešlo zachránit nic,
ale nechat za sebou takovouto zkázu, jsme neměli právo udělat ani kvůli kůrovci,
ani kvůli suchu...
Příroda by si určitě aspoň z části pomohla sama, tohle člověk udělat prostě nikde neměl...
Tohle údolíčko se díky tomu změnilo už moc
a za rok, už nebude snad ani cesta,
po které jsem šla kilometry já...


Dalším zastavením byl starodávný mlýn
který tu stojí už od 13. století zase jako němý svědek dob dávno minulých,
dávno zaniklé osady Doubek...
Zase tu nebyl nikdo,
takže jsem se zase mohla v čase přenést...
Pohledem za okna plná pavučin jsem si představovala pana mlynáře 
a klapot vodního kola a povozy odvážející mouku...


Dál kolem kapradinového lesa jsem se dostala až na louky...



Asi poprvé v životě jsem se zula a celé je prošla bosky.
Na konci sedla do trávy a pozorovala tu barevnou krásu, nebeské divadlo
a snažila se jen nevnímat suchou hradbu na obzoru...



Posledním zastavením a hlavním lákadlem pro mě,
 byl tenhle středověký skvost-
hrad Rokštejn...




Ač hrad v létě značně okupovaný,
tenhle den byl opět jen a jen pro mě...

 



Chvíli tam stát,
nechat na sebe působit minulost,
zavřít oči a zase se vrátit v čase...


V hlavě mě zněly kopyty koní a řinčení brnění
a jako bych i středověkou hudbu zaslechla...
Člověk by tam vydržel stát dlouho, 
kdyby čas, ten věčný lidský poháněč, nehnal i mě,
protože mě čekal poslední kus cesty,
 daleko od řeky, daleko od lesa, cestičkou mezi lány obilí...



Cestou na nádraží jsem si přehrávala dokola obrázky dnešního výšlapu,
představy z doby dávno zapomenuté,
ale i všechno přítomné, co jsem míjela...
Zase jsem měla spoustu poprvé,
zase jsem nelitovala jediného zastavení, jediného obrazu.
A nebyla bych to já, kdyby nebyl bonus na závěr.
Dnes žádná srdce, i když po cestě samozřejmě byly,
ale vlak...
Když jsem přicházela na nádraží, měla jsem před sebou dvouhodinové čekání 
na plánovaný spoj.
Když jsem přicházela ke kolejím, koukla jsem jen tak na spojení
a jako na objednávku, začala blikat červená světla, můj poslední spoj měl deset minut zpoždění,
takže přijížděl právě teď...
Stačilo jen poděkovat, nastoupit a ujíždět nečekaně zpět k domovu...
Prostě zase stačilo si trošku přát a možná být jednoduše vděčná...

Zkus aspoň jednou za život se při chůzi venku zastavit,
kouknout na nebe a uvědomit si, 
jaké máš štěstí, že tady jsi...




16 komentářů:

  1. Krásné putování místy neznámými. Kolik kilometrů jsi ušla? Děkuji za to, že jsi mi umožnila jít s tebou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já děkuji za chuť všechno projít se mnou. Byla to jedna z nejdelších cest- 18km...
      Ale stál ta to každý krok.

      Vymazat
  2. Hani, dostala jsi mne... Prošla jsem se s tebou asi skoro přesně ve stopách našeho výletu asi před 5 lety. Jen my jsme tenkrát měli Přímělkov i jako start i cíl našeho výletu, protože jsme tam dojeli autem a plánovali jsme trasu tak, abychom u něj zas skončili. Takže naše cesty se lišily asi jen cestou do Panské Lhoty (pokud jsem tvou trasu odhadla dobře). Brtince je pěkné městetečko, líbilo se nám tam a Rokštejn krásná (fotogenická) zřícenina jak má být. A vPřímělkově u vlaku tenkrát byla taková pěkná venkovská hospůdka... (kdoví, jestli se ještě udržela).
    Krásné letní toulky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, díky za vzpomínky, za doprovod se mnou.
      Jj.odhadla jsi to přesně, ta kouzelná první dědinka byla Pánská Lhota. Bylo tam skvostně.
      Tak užívej skvělé letní dny kdekoliv i ty.

      Vymazat
  3. Přímělkov jsou moje prázdniny do nějakých 7let. Měli jsme tu chatu u řeky. Kromě nádražíčka s modelem hradu s pamatuju na splav, Jednotu nahoře v zatáčce, nedalekou pilu. Rokštejn mě moc potěšil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, to vážně?Tak to je pecka.Tohle místo je dokonalost, mám radost,cože ses tam mohla vrátit. Krásné letní dny přeji i tobě.

      Vymazat
  4. Haničko, protože trochu vím, kudy si chodila - Brtnice nás loni okouzlila a na Rokštejně jsme byli na jaře - ani nedýchám. Dobře vím, jak krásně v těchto místech je.
    Děkuji za krásné fotky a přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkuji za krásná slova, díky, za ně i ta chuť jít po známých místech i se mnou.
      Pohodové červencové dny i k vám.

      Vymazat
  5. Anonymní03 července

    Hani, jsem vděčná, žes nás vzala sebou do údolí Brtnice, pod hradem v Brtnici a nedaleko od starého mostu se sochami bydlí moji známí, v domku jako z pohádky, a na hradě Rokštejn jsme byli na kolech a jeli zpátky do Brtnice podél říčky. Mám na to zajímavé vzpomínky. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, ty kouzelné domečky pod zámkem jsem obdivovala i fotila já. Tyhle místa si budu taky pamatovat dlouho.
      Přeji jen samé hezké dny.

      Vymazat
  6. Hani, povedený výlet, krásné fotky. Stačí si umět přát..., viď? Obdivuji, kolik toho tak často našlapeš, já se na takovouto procházku dostanu jen párkrát do roka. :o)
    Přeji Ti hodně krásných kilometrů. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, ráda jsem potěšila mou cestou i tebe. Já díky směnám a volným dnům v týdnu mám štěstí, že si to můžu dovolit a jít tam, kam mě srdce táhne. Víkendy patří rodině. Měj se taky moc fajn a ať jsou i tvoje letní cesty co nejhezčí.

      Vymazat
  7. Hani, tak to byl pekny vyslap a tolik krasnych mist! Rokstejn by se nam urcite libil, stejne jako koupani v rybniku i starsi domky a nadherna priroda. Pekne dny. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marci, moc děkuji za chuť mě doprovodit.Myslím si, že tady se snad musí líbit každému.Ale je tolik krásných míst, někdy stačí jen chtít je vidět...
      Krásné prázdniny i tobě.

      Vymazat
  8. Hani, to je nádhera! Miluji pohled na louky, rybníky i tyto malé, zapomenuté vesničky. Člověka to vrátí opravdu v čase do dob, které má zafixované z dětství s pocitem bezstarostnosti a pohody. H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, kdo by tohle nemiloval, to jsou pravé prázdniny, pravé obrázky léta.
      Tak přeji jen a jen sluncem zalité letní dny i vám.

      Vymazat

Děkuji moc za váš čas a chuť, přidat mi sem i pár řádků ...