motto: Žij okamžikem, protože ta chvíle kterou prožíváš, se už nikdy nedá zopakovat...

sobota 27. července 2019

Horká, voňavá, dlouhá ...

Když jsem letos přemýšlela o mé letošní Vysočině,
neplánovala jsem nic,
krom odpočinku a jedné jediné věci a to, 
že chci aspoň jednou obout Toulavky a jít novým obrázkům vstříc.
Takže vás zvu na jednu z mých nejdelších cest,
do míst, které jsem nikdy neviděla,
na cesty, kterými jsem nikdy nešla...
Takže dnes upozorňuji na spoustu zastávek,
spoustu obrázků,
nikam spěchat nebudu,
takže to bude jen pro ty, co mají času dost 
a nechají se krásou Vysočiny zcela pohltit jako já...


Vyrážela jsem v době, kdy všichni ještě spali,
kdy se další horký den teprve probouzel...
Když jsem míjela první obraz Sykovce,
věděla jsem skoro na jistotu,
že tahle cesta bude výjimečná...
Nejdřív jsem pozdravila dřevaře v lese,
co poklízeli spadané smrky
 a nasála do sebe ten nejlepší pryskyřičný parfém na světě...



Sluníčko se prodíralo smrčím
a ukazovalo mi cestu po kamenných dlaždicích,



jen tak pro radost vedle cesty mi někdo nachystal tyhle fešáky,
nehledala jsem ale další bráchy,
protože jsem věděla, že dneska jsem na cestě kvůli úplně jiným věcem,
ale tyhle jsem tam nechat prostě nemohla,
takže mi dělali společnost celý den...


Když slunce začínalo nabírat sílu, já vycházela ještě v chládku tyhle kamenné schody
a mířila jsem k jedné z hlavních dnešních met- k Pasecké skále...



Tahle kamenná hradba schovaná v lese je vážně pokladem.
Až vás vezmu nahoru, pochopíte proč...


Když jsem vylezla první skálu,
dotkla jsem se nebe poprvé...





Bílé kopečky byly tak blízko, že jsem se jich mohla skoro dotknout
a na špičkách smrků jsem málem mohla šišky trhat shora...
No není tohle krása?


Dala jsem si tady první výškovou sváču
a hurá na další skalní plošinu,
abych mohla všechny žďárské kopečky vidět pospolu...




To dá rozum,
že bych tady byla snad celý den
a pořád by se bylo nad čím rozplývat,
vždyť mě znáte,
skály a já...



Odcházela jsem nakonec v pravý čas,
kdy tohle nebeské místo našli další hledači...



Bylo mi tak dobře, když jsem sestupovala dolů lesem
a to jsem vůbec netušila,
co mě ještě dneska čeká...


Když jsem uviděla první polní cestu a nekonečné louky kolem,
byla jsem v ráji...
Tolik kytek, tolik vůně
a to modré nebe...


Bylo těžké jít a pořád nezastavovat, to mi věřte,
ale další mojí metou byla nejvýše položená vesnička na Vysočině- Studnice-
prošla jsem ji zase úplně sama,
nikde nikdo, čas jako by se i tady zastavil,
ale našla jsem tady zase další poklad,
chaloupku, přesně pro mě.


A taky na úplném konci ještě starou kovárnu,
na její štít, tolik typický pro tenhle kraj, nikdy nezapomenu,
podkova a lyže...
No kde tohle uvidíte?


Byl čas oběda a já hledala místo,
kde zasednu a jako správný tulák sním jen to, co si v batohu nesu.
Nikdy nechodím do žádných restaurací,
prostě tak, jako kdysi,
chleba omaštěný větrem... :o)
Kde může být líp,
než u boží muky u lesa,
 kde krom ptačího koncertu nic nerušilo polední pauzu...




Touhle krásou jsem scházela do údolí,
pak jen kousek lesem
a ještě stačilo pomyslet na chuť vyzout zase boty
a byla jsem na téhle cestě plné vůně lučních kytek a bzukotu včel...


Chvilku jsem se nechala touhle nejbarevnější loukou pohltit
a zkusila jsem si jaké to je, lehnout si na dokonalý přírodní koberec,
nechat modré nebe nad hlavou a vymazala jsem okolní svět kolem-
na chvilku, nadlouho, prostě na přesně potřebnou dobu pro mě, teď...


Když si mě motýli začali plést s kytkami,
byl pravý čas vzít boty do ruky a vážně jsem bosky šla skoro dva kilometry.
Už jen tahle možnost, byl další zážitek,
na který nezapomenu...
To ticho, vítr ve vlasech a dotyky trávy do bosých nohou...



Slunce pálilo jako o závod,
takže další plán byl jasný,
dojít někam, kde si budu moct zaplavat a hlavně tam nebude milion lidí...


Když jsem scházela dolů k tomuto rybníku,
dostalo se mi všeho vrchovatě,
rybník veliký, travnaté pláže obrovské a i v tomto počasí poloprázdné,
Ideál pro mě...


Bonusem pro mě byla navíc ještě zmrzka a jedna točená,
co v tomto vedru vážně přišla vhod...
Když jsem si v průhledné vodě dostatečně zaplavala,
nezbývalo než se obout do posledních sedmi kilometrů...


Cesty klikaté pokračovaly v módu luční nádhery
a mě už snad ani nemohlo být líp...




Nepočítala jsem kilometry, nehlídala čas,
jen jsem si mohla hlavu vykroutit napravo, vlevo,
všude taková paráda a to nebe, pořád...


A co by to bylo za obrázky Vysočiny,
kdyby chyběly tyhle krásky...


Zapózovaly mně zcela bez žádosti o honorář,
ani nepamatuji,
kdybych tak v klidu, zblízka a dohromady viděla tolik kraviček
 a bílých k tomu, nikdy, až dnes...
Tak jsem jim jen mávla a zase šlapala dál
směr cíl...


Když jsem se naposledy otočila před cílem,
ještě zbylo podívat se pod nohy a pomyslet si,
jasně,
tohle by nakonec přece chybělo...


Takže konec dobrý,
všechno dobré,
já jsem si krom opálené a stále usměvavé tváře odnášela něco,
co nikde nekoupím,
co nikde jinde není,
jenom tady...
Každičký obraz, který se mi ten den ukázal, 
byl jedinečný v tuto chvíli, 
jedinečný pro všechny, co ho chtějí vidět.
takže pro mě, pro vás,
co jste dočetli až sem, 
co ušli těch víc než osmnáct kilometrů se mnou milovanou, syrovou Vysočinou...
Snad aspoň trochu toho štěstí, které jsem celou dobu cítila,
tak aspoň kousek z něho, se mi podařilo předat i vám...
Ze srdce vám zase děkuji za chuť,
 tuhle horkou, voňavou, dlouhou, 
výjimečnou a nezapomenutelnou cestu ujít se mnou...

Příroda si bez člověka hravě poradí,
člověk bez přírody však nikoliv...


18 komentářů:

  1. Tak to byla parádní procházka. Kolik jsi ušla kilometrů? A nebojíš se, když chodíš takhle sama?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za doprovod. Jak jsem psala ušla jsi víc než 18km ;).
      Já se těším, nebojím...

      Vymazat
  2. Anonymní28 července

    Vidím, že všude byly koberce mateřídoušky a cesta lesy, lukami musela být přímo léčivá. (Ale, já sama bych se bála lesem).Loni jsme u Sykovce strávili asi 3 dny a moc se nám tam líbilo.
    A jako vždy, podnětná slova a lákavé fotky.
    Dík. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, přesně tak. Ta cesta byla léčivá...
      Jsem ráda, že jsi se i se mnou ráda vrátila zase.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  3. Haničko, je to krása....úplně všechno.....to jak ses měla krásně a užila sis báječnou dovolenou...jak jsi nám krásně popsala tu úžasnou atmosféru, tvoje pocity a krásně jsi vše zdokumentovala.
    Srdíčko jsi našla za odměnu:-)))
    A ty chodíš opravdu jen sama????

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, jsem ráda, že se mi snad aspoň trochu podařilo té letní pohody přenést i sem.
      Ano, chodím sama, je mi tak nejlíp.Ale úplně sama nikdy nejdu, je pár lidí co mě doprovází, jen prostě nepřímo ;).

      Vymazat
  4. Hani, šla jsem ráda a nepřišlo mi to dlouhé. Krásná cesta, krásné obrázky... Vysočina umí být kráska k pohledání a tvůj výlet měl všechno - modré nebe s bílými obláčky, výhledy, lesní cesty s kroucenými kořeny, skály, louky i vodu....
    Hodně dalších podobných, protože ty se nikdy neomrzí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, moc děkuji za chuť jít se mnou, moc ráda jsem ti tahle místa ukázala mým pohledem.
      Měj se moc a moc hezky.

      Vymazat
  5. Hani-
    šla jsem s Tebou!!!
    Bez takových procházek já už neumím žít-
    určitě ti bylo krásně a moc hezky jsi to zachytila a popsala..
    Ta slova nakonec...ano- já jsem ten člověk..♥
    Měj se moc hezky Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jari, tak vítej v klubu ;-).
      Moc děkuji za doprovod a užívej každý den, který přijde.

      Vymazat
  6. Hani, tak to byl nádherný výšlap a ty kouzelné fotky..., kochám se. Nedivím se, že Vysočinu miluješ, je tam božsky.
    A hlavně nikde ani živáčka, tedy, davy lidí a to je úplně nejvíc. Jen příroda a ticho. Balzám pro oči i pro duši, tvojí i naší. Děkuji za báječnou procházku, užila jsem si ji ... a nohy mne nebolí. Hi, hi. :o)
    Měj fajn týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, to já děkuji za chuť jít tak dlouho.Je tam božsky, všechno to ticho se prostě nafotit nedá ...
      Měj se taky moc hezky.

      Vymazat
  7. Copak tě v tom mohu nechat samotnou ?
    Byla jsem na Vysočině na jaře, když se všechno probouzelo, v létě jsem se kochala lučním kvítím a na podzim vše ulehalo a vonělo strništi. Vůbec netuším, kdy se mi tam líbilo nejvíc ? Asi pokaždé, protože tam rozdávají na každé louce emoční DPH ... ale potichu před Babišem :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vysočina je dokonalá, vždycky, kdykoliv, můžu stokrát a pokaždé toho emočního DPH je mega dávka...
      Tak ať i dny doma máme aspoň se sníženou sazbou :-).

      Vymazat
  8. Teda Hani, to musela byt hode dlouha prochazka, ale kdyz vidim ty fotky, ctu ty zazitky, vsechno chapu. Nadherny kraj, kam ja moc casto nezavitam, takze dekuji za tu krasu!!!! M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marci, byla...jako jedna směna v práci ;), ale když vyjdu čas zmizí, kilometry neřeším.
      Moc ráda jsem tě zase vzala s sebou.Opatruj se.

      Vymazat
  9. Projitých s tebou 18 km a nožky ani trochu nebolely.
    Batoh jsem nosit nemusela.
    Oblíbená věta: "Kdy bude svačina?!"
    Oblíbené pauzy - hříbková, Linová, chlebová, koupací, květinová...
    U luk jsem tě předběhla až jsi čubrněla. První kopretina byla moje! Že jsme krapet sešly z cesty, vůbec nevadilo. A ta voňavá mateřídouška!
    Počítání mraků na svačině.
    Projití louky naboso.
    Vanilkový nanuk a koupání.
    S kravkama jsme pokecaly o vedru a mouchách.
    A na závěr za odměnu jsem přijala pozvání na pohár a kávičku a já přinesla pekanový pletenec, náš oblíbený.
    To byl ale den!!! .o)
    Díky za něj!
    K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kačenko 🤗, tak přesně takový ten náš den byl...nikdy na něj nezapomenu.Díky moc za doprovod, nemělo to jedinou chybu.

      Vymazat

Děkuji moc za váš čas a chuť, přidat mi sem i pár řádků ...