motto: Žij okamžikem, protože ta chvíle kterou prožíváš, se už nikdy nedá zopakovat...

pátek 22. ledna 2021

Pravé moravské ...

   Dneska, takhle před víkendem,
udělám výjimku, neobuju Toulavky, nikam se nebudeme trmácet,
i když aspoň já ve vzpomínce překonám skoro tři sta kilometrů 
a skáknu z pod Brd zpět na Moravu...
Třeba přijde i vám vhod,
že budete mít nohy v teple
a když třeba zkusíte i můj odkaz,
budete mít i v břiše jako v pokojíčku...

Určitě mi dáte za pravdu,
že každá ženská, která chce udělat radost někomu,
kdo miluje klasická jídla a taky sladké,
tak sáhne po nějaké osvědčené jistotě z rodinné receptové kroniky.

Tak stejně i já,
milovnice pečení a různých klasických dobrot,
vsadím dneska na jistotu.
 Upekla jsem tyhle pravé moravské buchtičky, koláče,
říkejte jim zkrátka jak chcete,
u nás vedou asi jako Rumové jednohubky...


Ano, buchtičky, které jsou obyčejné a přitom úplně jiné...
 Z kynutého těsta,
které vlastně ani nekyne,
na Moravě se dělávají i na svatbu,
ale dokonale prý chutnají i kdykoliv v týdnu,
může jich být až šedesát a přece je jich vždycky zoufale málo...



Slibuji ale,
že je zvládne i ten,
kdo odmítá kynutá těsta dělat už ze zásady,
nebo jsou pro něj třeba tvarohové buchty moc obyčejné...
Já jsem prostě přesvědčená,
že výjimečné jsou a zaberou maximálně hodinku času,
což za tuhle dokonalou chuť v puse prostě stojí,
aspoň v tomhle zimním čase...


Tak koho jsem nalákala, zde náš rodinný recept:

kvásek: 9 lžic teplého mléka, 1 kostka kvasnic, 2 lžíce cukru
- nechat vzejít 
a vlít do připraveného:

20 dkg polohrubé mouky,
30 dkg hladké mouky
2 vejce
15 dkg sádla
15 dkg másla nebo Hery
sůl

Dovnitř: tvaroh, žloutek, cukr, vanilka, citronová kůra
 a rozinky naložené nejlíp v rumu předem :o)

Zpracovat těsto a IHNED dělat buchtičky, 
dávat na  pečící papír spojem dolů a netřeba je ani ničím potírat

Péct ve vyhřáté troubě na 200st asi 15 minut.
Horké namočit jen vrchní stranu do rozpuštěného másla s rumem
 a pak do cukru a s vanilkou

A pak už jen chránit vlastním tělem... :o)



Vyzkoušejte a posuďte,
tyhle rumové koláčky,
které jsou stejné a přece tak jiné...


Mám vyzkoušeno, že chutnají na Moravě i v Čechách úplně stejně,
v neděli i ve středu,
v lednu i v srpnu
 a zkuste sami,
že pusa od čerstvé buchty nemůže chutnat jinak než sladce
a navrátí úsměv i té puse, která se před tím třeba mračila...


Mějte se co nejlépe,
s pusou od cukru nebo i bez něho.
A když svět kolem zrovna bude ztrácet sladkost,
vzpomeňte si třeba na tenhle recept
a zkuste osladit život sobě
nebo třeba někomu vedle vás.
Za tu pusu od ucha k uchu trocha práce přece stojí, vždycky...


Když je život sladký,
poděkuj a oslav to.
Když je život hořký,
poděkuj a pracuj na tom, 
abys to změnil...


24 komentářů:

  1. Hanko, popisuješ to tak sugestivně, že jsem dostala nejen chuť, ale hlavně hlad :)
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To byl účel, tak ať ti chutná, cokoliv.
      Měj se taky co nejlíp.

      Vymazat
  2. Haničko, už jen při čtení a koukání na ty neodolatelné fotky jsem určitě přibrala alespoň kilo, ale upeču je!!!
    Je to skutečně poezie!
    Měj hezký víkend a děkuji! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to chápu, já kynu, jen si ten recept čtu. Ale jednou za čas...
      Hezké dny i k vám.

      Vymazat
  3. Máme upečený štrůdl, takže dnes ne, ale zcela určitě na příští víkend upeču.
    Díky za receptík!
    Pěkný víkend a hezké i další dny !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak zkus, snad bude chutnat i vám a u vás. Mějte se sladce.

      Vymazat
  4. Anonymní23 ledna

    Hanko, včera jsem pekla tvarožník a protože přijela dcera s přítelem, tak to asi zkusím. Jen se musím kouknout, zda máme rum a tvaroh. A že chutnají výborně, o tom žádná. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvarožník je taky dobrota. Jestli zkusíš, tak snad budou chutnat.
      Mějte se co nejlépe.

      Vymazat
  5. Tak ty určitě vyzkouším, protože vypadají hodně dobře a už teď jsem si jistá,že budou patřit k mým oblíbeným.
    Přeji krásný víkend.
    Danča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dani, moc děkuji za opětovnou návštěvu u mě a ze srdce děkuji za moc hezkou upoutávku u tebe na čtení tady, moc si toho vážím. Jsem ráda, že přijde vhod i recept místo klasického výletování se mnou...tak ať chutnají ;o).

      Vymazat
  6. Mňam; mňam bože .... takové lákadlo. Sbíhají se mi tu sliny. Díky za zajímavý recept a za krásné řádky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji. Jsem ráda, že jsem ti aspoň ten úsměv vykouzlila ;o).
      Měj se moc hezky.

      Vymazat
  7. Hani, ty teda jsou... Vypadají opravdu lákavě, takže recept opisuji a příští týden vyzkouším. Tento víkend máme doma Krtkův dost. :o) Jo a moc se mi líbí hrneček, je nádherný. Mám ráda tyto zimní motivy.
    Přeji krásný víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, tak ať se povedou. Kroků dort je taky velká dobrota.
      Hrneček jsem dostala od kamarádky. Je můj oblíbený kafíčkový.

      Vymazat
  8. Hm, dala bych si. Recept si ukládání, a třeba se do nich někdy pustím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak třeba si na ně někdy vzpomeneš a budou chutnat i na Šumavě. Mějte se hezky.

      Vymazat
  9. Ani lidový koumák Láďa Hruška by to nepodal lépe, to nafocení je tak sugestivní, ach jo.
    Měla jsem kolegyni, budiž jí země lehká, ta tímto způsobem tvořila svatební koláčky též po moravsku.
    Měla jsem privilegium, že z každé svatby mi schovala, byly žádané, protože byly dokonalé.
    S láskou na ně vzpomínám.
    Když vidím tvé krásné fotografie, pochválím a poděkuji.
    Závidím každému, kdo řekne, já sladké nemusím.
    To já ho miluji a jak se říká lidově, je to můj hrob. Od vánoc odhazuji úspěšně kostky a všude se peče :))
    Nezhřešila jsem, chci na jaře obléknout své šik oblečení, což je větší impulz než laskominy.
    Mávám a tleskám, tvé pozitivní fotky mne i tak potěšily !!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, mám to stejně, miluju sladké a ještě raději je tvořím.prl svoje blízké. Jen na to odhazování kostek nejsem schopná se přinutit, což je můj celoživotní boj.
      Mávám zpět, držím ti palce a v dobrém závidím pevnou vůli.

      Vymazat
  10. Haninko pokušitelko naše milá 💙💙.. já bych si hnedle dala. Vypadají mňamózně a určitě i tak chutnají....tak já se budu také snažit a upeču je mužíčkovi a pak se na něj budu slastně koukat.😊 Občas mi mne ten bezlepek štve 😊😊.
    Posílám ti mnoho 💙 pozdravů. Z💙

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeninko milá, tak třeba by šly nějak i v té tvé bezlepkové verzi. A když ne, tak snad budou chutnat manželovi a ty aspoň přívoníš a bude tě těšit, že snad chutnají jemu.

      Vymazat
  11. Takhle před spaním si tohle přečíst, to je tedy nápad! Buchtičky vypadá naprosto luxusně, budu je muset co nejdříve vyzkoušet. Teď ještě nějak usnout, mám na ně ohromnou chuť!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad byly ty sny co nejsadší.
      A jestli bude chuť, tak ať se v budoucnu i povedou, držím palce.

      Vymazat
  12. Milá Hani a spol, vy si krásně žijete a já vám to z celého srdce přeji. Musíme si zavolat a nebo ještě lépe, co nejdříve se vidět. Věrka a spol.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Verunko milá, moc děkuji za návštěvu tady. Určitě se uslyšíme.
      Mějte se taky co nejlépe a hlavně buďte zdraví. Mávám přes kopce do Nebe.

      Vymazat

Děkuji moc za váš čas a chuť, přidat mi sem i pár řádků ...