motto: Žij okamžikem, protože ta chvíle kterou prožíváš, se už nikdy nedá zopakovat...

pondělí 12. listopadu 2018

Návrat na Sal ...

Slíbila jsem vám ještě obrázky z okružní  cesty kolem ostrova,
kde se nespěchá, kde pálí slunce nepřetržitě,
voda Atlantiku mění břehy věčnými vlnami
a kde písek, kameny a vítr jsou hlavním znakem...
Pojďte se tedy se mnou na tenhle ostrov vrátit
a projet jej z jihu na sever a zpět...


Nebudu vám tady vypisovat zeměpis, ani obecná data tohoto Kapverdského ostrova,
co jde najít běžně na internetu.
Chtěla bych si tady ponechat jen moje obrázky,
co mi vždycky připomenou místa,
jak jsem je viděla  letos já...
Omlouvám se, ale bude jich hodně, 
protože atmosféra a dokonalá místa, co tady vytvořila příroda,
stručně popsat ani zobrazit prostě nejdou...


První zastávka je Murdeira- místo na západě ostrova,
kde vlny bičují zbytky sopečného pobřeží
a i písek se mění vlivem soli ve skálu...



Kde Lví hora v pozadí dělá z tohoto místa jedno z nejfotogeničtějších...




Další zastávkou je hlavní město Espargos.
zvu vás na jediné místo nad městem,
kde jde přehlédnout město a vlastně většinu ostrova, na pár otočení...




Zvláštní pohled,
na domečky, co ani zdaleka nepřipomínají ty naše
a některé je až k nevíře,
že jsou vlastně domovem...



Další zastávkou je škola ve městě,
kde děti jsou asi stejné jako všude ve světě,
Jen vybavení je nahony vzdálené tomu, co známe.
Ale i tady je přestávka nejvíc a čas, 
kdy můžou jít domů, je nejočekávanějším okamžikem už od rána...





Dál vás zavedu do dalšího přístavu na severozápadě- do Palmeiry
přístavu, který heslu "No stress" dělá skvělou vizitku-
jen klid, pohoda, žádný spěch, jeden den jako druhý.
Čekání na lodě a pohoda, když je vše odklizeno... 




A pak všudepřítomné místní prodejkyně hlavně všech nezbytností, 
co dělají ženu ženou.
Všechny ty barevné šátky a co nejbarevnější ozdoby.
Za pár drobných eur je můžete pořídit v obchodě i přímo na ulici,
 jen s tím rozdílem, že tuhle maminku s dokonalým fešákem na zádech,
si budu pamatovat navždycky, když kouknu na svoje zápěstí s náramkem z mušlí...



Jsou věci, co se vám vybaví vždycky, když si vzpomenete na nějaké místo,
stejně jako já teď už nezapomenu nikdy na tuhle stařenku,
co seděla ve stínu poledního slunce
a chtěla se pozdravit se všemi z našeho busu.
Na tu hebkou ruku a upřímné oči skoro stoleté stařenky vážně nikdy nezapomenu...


A pak už vzhůru na Buraconu- Magické oko.
Výjimečný obraz v hlubině,
který se tvoří díky paprskům slunce, co dopadají na dno jeskyně vytvořené černou lávou 
a tyrkysovému moři na dně...



Nám se ukázalo jenom málo,
ale mě stejně víc fascinovaly břehy,
kde moře tady má tu nejdokonalejší tyrkysovou barvu,
co jsem kdy u moře viděla...





A pak jsem přejeli kolem nejvyšší hory Monte Grande k Fata morgáně-
dokonalý přelud vody uprostřed písku a ničeho...




A největší lákadlo ostrova jsem si nechala téměř nakonec-
starý solný důl Pedra Lume, kde se těží už dnes málo a úplně jinou cestou,
ale můžete okusit účinky slané vody,
která je skoro taková jako v Mrtvém moři.





Místo, kde vám nohy sami vystřelí nahoru ve vodě, co se vám zdá hodně hustá
a ležíte jako placky a nemusíte se vůbec snažit...
Tohle je místo, kde se všichni dospělí mění v děti
a určitě je to místo, kde se nejvíc lidí směje...




A úplně nakonec ještě lákadlo pro všechny obdivovatele želv-
místo přímo na dokonalé pláži blízko písečných dun.




Tady je líheň maličkých želviček,
 co zde zachraňují před predátory, když je jinde ty velké želvy do písku nakladou,
 nechají je tady v klidu a pak vrací zase moři, až přijde jejich čas...





A to by bylo tedy ze Salu asi konečně všechno...
Takže ahoj moře,
ahoj pohodo a věčné Slunce
a vzhůru zase do mraků,




podívat se na místo, kam Slunce odchází spát,
pro mě tak největší bonus téhle cesty na úplný konec...


Díky vám všem, co jste měli chuť vrátit se se mnou 
a poznat tenhle kousek světa tisíce kilometrů od nás...

Teď když jsme se naučili létat v povětří jako ptáci,
potápět se jako ryby,
zbývá už jen jediné-
naučit se chovat na Zemi jako lidé...





22 komentářů:

  1. Krásné vzpomínky a nádherné záběry:)
    Dík za reportáž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, jsem ráda, že se okruh líbil i tobě.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  2. To musela být nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To byla.Já už to viděla podruhé, takže teď jsem se dívala zase jinak...
      Pohodové podzimní dny i k vám.

      Vymazat
  3. Fascinující fotky! Díky, Haničko!
    Měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, jsem moc ráda, že tenhle jiný svět potěšil i tebe.
      Měj krásné listopadové dny.

      Vymazat
  4. Hani, děkuji. To je taková nádhera, pobřeží, moře, vlny, lidé a vlastně vše na ostrově i nad ním. A vidět, kam slunce odchází spát ...., to musela být třešnička na dortu. Krásné fotky, krásné místo.
    Přeji Ti i krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, přesně jsi to shrnula.
      To nebe byl dokonalý bonus.
      Měj se taky moc fajn.

      Vymazat
  5. Krásné fotky - všechny a ty "mořské" a z letadla zvlášť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, jsem ráda,že jsi potěšila i svoje oko.
      Tak ať i další dny stojí za to si pamatovat.

      Vymazat
  6. Krásné, zajímavé,nádherné!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc moc děkuji za doprovod. Ráda jsem potěšila i tebe.
      Hezké dny i k vám.

      Vymazat
  7. Nádherné fotky. Barva moře je fascinující, stejně jako západ slunce v mracích.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se moje esta líbila.
      Pozdravujte Šumavu a mějte se hezky.

      Vymazat
  8. Haničko, tak to nemá chybu, nádhera!!! Díky za fotky!
    Hezký den, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, jsem moc ráda, že jsem tentokrát potěšila já tebe.
      Měj se pořád moc hezky.

      Vymazat
  9. Díky. Fotka se psem na vyhlídce je nejvíc:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, přesně, když jsem zachytila tenhle okamžik, říkala jsem si, že tahle fotka bude i moje top.
      Měj se hezky a dobré světlo.

      Vymazat
  10. blondýna15 listopadu

    Děkuji, mnohokrát děkuji za kouzelnou procházku mezi mimořádnými lidmi, kteří nikam nespěchají, nepouštějí mezi sebe stres a žijí okamžikem.
    Skvostné fotografie s milým průvodním slovem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já moc děkuji.Jestli jsem vážně aspoň něco u toho zachytila, jsem nesmírně šťastná.
      Díky za pravidelné čtení u Blondýny.

      Vymazat
  11. Já jsem byla u moře naposledy jako malá s rodiči. S manželem ještě ne, protože než jsme na dovolenou našetřili peníze, tak se nám narodil první syn, než povyrostl, tak se nám narodil druhý, takže jsme to ještě nějak nestihli :-D . Jezdili jsme akorát pod stan tady u nás. Když všechno vyjde, tak příští rok k moři konečně pojedeme :-) .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ať se nám to líbí, nebo ne, vše má v našem životě svůj čas. Proto ty dvě děti a klidně i bez moře...věřím, že moře jistě přijde, když jste si je přáli. Mějte se krásně celá vaše rodina a zase se tu stavte, snad i povídání bez moře bude pro vás fajn.

      Vymazat

Děkuji moc za váš čas a chuť, přidat mi sem i pár řádků ...